"Warto pamiętać, że budowanie wizerunku klubu sportowego i jego organizacja nie może być oparta wyłącznie o wypłaty dla drużyny seniorskiej. Ogólnopolska transmisja to doskonała promocja klubu, miasta ale też poszczególnych zawodników. To potencjał marketingowy. Telewizja stanowi tylko narzędzie do jego podnoszenia i prezentacji. To jasne, że łącząc siły (klub, partnerzy, telewizja) można uzyskać lepsze efekty" - powiedział podczas dzisiejszej rozmowy z Historią Odry Opole, Dyrektor regionalnego ośrodka TVP3 Opole - Mateusz Magdziarz. O planach polskiej telewizji wobec naszego klubu, możliwościach jakimi dysponuje TVP3 oraz poszerzaniu ramówki o informacje z futsalowych parkietów, przeczytacie w dalszej części rozmowy.
Historia Odry Opole: Panie Dyrektorze. Media obiegła niezwykle miła informacja dla kibiców opolskiej Odry, dotycząca przeprowadzenia bezpośredniej transmisji przez TVP3 z wyjazdowego meczu Odry w Kołobrzegu. To już druga relacja na żywo z udziałem „niebiesko-czerwonych” na antenie TVP3 w 2016 r. Co sprawiło, że telewizja tak mocno zaangażowała się w promocję klubu, który po raz ostatni gościł na antenie ogólnopolskiej 15 marca 2008 r. [Odra – Polonia Warszawa 1:1 – przyp.red.]?
Mateusz Magdziarz: - Tak rozumiem postawę zaangażowanego patrona medialnego klubu. Nie ukrywam też, że zakres oferty sportowej i jej prezentacja w TVP3 Opole była mocno zaniechana. Obejmując ośrodek pół roku temu za jeden z celów obrałem stworzenie silnej redakcji sportowej i poprawę naszej oferty. Dzisiaj sport w TVP3 Opole obsługują reporterzy i prezenterzy Arkadiusz Panecki i Jakub Trzaska a także sprawni komentatorzy Adam Wołek, doskonale znany słuchaczom radia czy Jakub Biel. Jeszcze w październiku do tego składu dołączy płeć piękna - prezenterka Alicja Sękowska. Transmisje i retransmisje 2. Ligi to nic innego jak wzbogacenie oferty sportowej TVP3 Opole. Dostrzegamy zarówno potencjał marki jaką jest Odra Opole ale też samej 2. Ligi, której poziom rośnie i jest ona atrakcyjnym produktem. W tej kwestii mamy zresztą wypracowane stanowisko z telewizyjną centralą i niewykluczone, że dziś jeszcze jednostkowe projekty przerodzą się w stałą opiekę medialną ze strony TVP3.
HOO: Podczas ubiegłotygodniowego spotkania 14. kolejki Odra – Olimpia Zambrów, kamery TVP3 Opole gościły na stadionie przy ul. Oleskiej. Kibice mogli obejrzeć retransmisję z meczu już następnego dnia. Czy była to próba generalna przed dużo większym i bardziej wymagającym przedsięwzięciem w Kołobrzegu i jak oceniłby Pan jej efekty? [Ogólnopolska transmisja meczu Kotwica Kołobrzeg - Odra Opole - przyp.red.]
MM: - Mam ambicję aby nasz ośrodek wyspecjalizował się w tego typu przedsięwzięciach. Mecz barażowy Odry z Vinetą Wolin realizowaliśmy ze wsparciem naszych przyjaciół z TVP3 Łódź. Retransmisja ligowego starcia OKS z Olimpią Zambrów to już produkt wyłącznie TVP3 Opole. Owszem, był to chrzest bojowy przed pierwszą w historii ośrodka samodzielną, ogólnopolską transmisją sportową i przebiegł bez najmniejszych komplikacji, o czym zresztą najlepiej świadczy tempo i jakość emisji. Dysponujemy dynamicznym i zarazem doświadczonym zespołem realizacyjnym. Ręce palą nam się do pracy i nie boimy się wyzwań.
Mateusz Magdziarz - Dyrektor TVP3 Opole
HOO: Przeprowadzenie bezpośredniej relacji z wyjazdowego spotkania, to zapewne spore koszty. Biorąc pod uwagę szczebel rozgrywek, trudno liczyć na walkę reklamodawców o czas antenowy przed i w przerwie meczu.
MM: - Spośród strategicznych sponsorów Odry Opole jedynie grupa kapitałowa Sindbad nie była zainteresowana wsparciem finansowym projektu. Miasto Opole, Grupa Azoty i Energetyka Cieplna Opolszczyzny zaangażowały się w to przedsięwzięcie, dostrzegając jego potencjał promocyjny. Podobnie jak firma Weegree. Korzystając z okazji wszystkim partnerom transmisji serdecznie dziękuję. Dziękuję też kierownictwu Ośrodka Programów Regionalnych TVP, które stawia na sport. Warto pamiętać, że budowanie wizerunku klubu sportowego i jego organizacja nie może być oparta wyłącznie o wypłaty dla drużyny seniorskiej. Ogólnopolska transmisja to doskonała promocja klubu, miasta ale też poszczególnych zawodników. To potencjał marketingowy. Telewizja stanowi tylko narzędzie do jego podnoszenia i prezentacji. To jasne, że łącząc siły (klub, partnerzy, telewizja) można uzyskać lepsze efekty. Cieszę się, że są osoby które to rozumieją i potrafią z nami współpracować. Odwzajemniamy to jakością i zaangażowaniem.
HOO: Runda jesienna zbliża się ku końcowi. Jakie zatem plany ma TVP3 wobec Odry Opole na rundę wiosenną?
MM: - Przede wszystkim chcemy utrzymać stan posiadania. Aktualnie to obowiązki patrona medialnego a więc relacjonowanie spotkań domowych i wyjazdowych OKS . Warto tu podkreślić, że dzięki dobrej współpracy z pozostałymi ośrodkami regionalnym TVP dysponujemy materiałami z wyjazdowych poczynań podopiecznych Jana Furlepy. Zawodnicy Odry są też stałymi gośćmi części publicystycznej niedzielnego Sportu Opolskiego Extra. Na pewno też, po konsultacjach ze Stowarzyszeniem Kibiców Jedna Odra, wytypujemy potencjalnie najbardziej atrakcyjne spotkania wyjazdowe jako cele transmisji a następnie przystąpimy do realizacji projektów. Nowy rok to przecież nowa perspektywa finansowania mediów publicznych a więc także szanse na nowe projekty. Odra na pewno będzie w nich uwzględniona. Liczymy na to samo ze strony władz klubu.
HOO: Zakładając pozytywny scenariusz awansu opolskiego zespołu do I ligi, której prawa telewizyjne należą do Polsatu, należy zadać pytanie o możliwości TVP3 w tej kwestii. Czy istnieje szansa na współpracę z prywatną stacją?
MM: - O tym, że taka współpraca jest możliwa przekonaliśmy się wraz ze startem rundy jesiennej I Ligi. TVP3 Opole jest dzisiaj jedynym ośrodkiem regionalnym, który ma możliwość pokazywania na swojej antenie tych rozgrywek. A konkretnie chodzi o domowe spotkania MKS-u Kluczbork. To efekt uzgodnień między klubem, telewizją Polsat i naszym ośrodkiem. Oczywiście ta współpraca dotyczy ściśle określonego wycinka materiału meczowego i nie sądzę aby mogła być rozszerzona. W tym względzie należy uszanować prawa jakie do I Ligi nabył Polsat. O ile się orientuję, będą one obejmować także następny sezon rozgrywek. Niezależnie od tego, w przypadku awansu OKS, na pewno podejmę rozmowy aby Odra nadal gościła na naszej antenie, choćby w wymiarze w jakim dzisiaj dotyczy do pierwszoligowca z Kluczborka.
HOO: Na koniec chcielibyśmy zapytać o piłkę nożną halową na antenie TVP3 Opole. Niebawem rozpoczyna się pierwszy od wielu lat sezon z udziałem FK Odra Opole na drugoligowym szczeblu. Czy futsal również zagości w telewizji regionalnej?
MM: - W tym momencie nasza redakcja obejmuje patronatem medialnym 2 kluby futsalowe w regionie: Berland Komprachcice i FK Odra Opole. W przypadku pierwszoligowego Berlandu na bieżąco w Sporcie Opolskim i Sporcie Opolskim Extra relacjonujemy występy zespołu. Na podobne zaangażowanie z naszej strony może liczyć nowo powstały zespół ze stolicy regionu, który jeszcze rozgrywek nie rozpoczął. Transmisje bądź retransmisje całych spotkań uzależnione są od zainteresowania sponsorów i kibiców tej dyscypliny. Będziemy na pewno ten wskaźnik monitorować.